Ruokateknologiayhtiö Picadelin patentoima Arctic-salaattibaari edustaa digitaalista keihäänkärkeä ruoka-alalla - Kännykkä uutiset, arvostelut, arviot, vertailut ja testit

Go to content

Main menu:

Ajankohtaista
14.6.2019 10:11 | toimitus | @kannykka.fi
Picadeli on kasvanut suurten pikaruokatoimijoiden joukkoon Suomessa - Ruokaturvallisuus kehittyy teknologian keinoin
deli.jpg
Ruokateknologiayhtiö Picadelin patentoima  Arctic-salaattibaari edustaa digitaalista keihäänkärkeä ruoka-alalla.
Teknologia pitää ruoan tuoreena: Kuinka Arctic mullisti toimialan

Jokainen yritys on pian teknologiayritys. Väite on kova mutta perusteltavissa, sanoo ruokateknologiayhtiö Picadelin liiketoiminnan kehitys- ja IT-johtaja Jonas Landström.

”Teknologiasta, ja erityisesti ohjelmistoista, on tulossa erottava tekijä menestyksessä käytännössä jokaisella toimialalla. Jos yrityksellä ei ole kyvykkyyttä rakentaa ja käyttää teknologisia työkaluja, se joutuu teknologisesti kyvykkäämmän yrityksen syrjäyttämäksi. Siksi iso trendi nyt on perustaa startupeja perinteisille toimialoille, mutta ”ohjelmisto ensin” -mentaliteetilla. Uber on oiva esimerkki taksialalta”, Landström sanoo.

Picadelin kruununjalokivi on patentoitu Arctic-salaattibaari, jota Landströmin tiimi kehittää. Läpeensä digitaalisen Arcticin avulla Picadeli on vienyt ruokaturvallisuudesta huolehtimisen uudelle tasolle.

Yhtiön historia: Hyvästi, muistilaput!

Viime vuosikymmenen taitteessa ruotsalaisyritys Picadelin perustajat keksivät soveltaa karkkihyllyiltä tuttua itsepalvelumallia salaattiannoksen kokoamiseen ja perustivat ensimmäisen salaattibaarinsa Länsi-Ruotsin Vänersborgissa. Vuonna 2010 kaksikko perusti Picadelin, joka vielä tuolloin tunnettiin nimellä Salladsbaren Pick N’ Mix. Vuonna 2015 yrityksestä tuli osa Greenfood-konsernia, jonka pääomasijoitusyhtiö Nordic Capital sittemmin osti.

Picadelin perustajat olivat hankkineet kannuksensa vähittäiskaupan toimialalta ja huomasivat, ettei kuluttajille ollut tarjolla tarpeeksi terveellistä pikaruokaa. Heidän ajatuksensa oli, että jos ihmiset ovat tottuneet valitsemaan karkkipussinsa sisällön, samaa mallia voisi soveltaa myös salaatin kokoamisessa.

Ensi alkuun Picadelin salaattibaareissa ei ollut edistynyttä teknologiaa. Se aiheutti ongelman: paperityön määrä, joka salaattibaaria ylläpitävällä henkilöstöllä oli pyöritettävänään, oli valtavan suuri. Riesana olivat parasta ennen -päivämäärät, fyysiset listat ruoka-aineksista ja muut muistilaput. Paperinkäsittelystä olisi päästävä eroon, jotta toiminta sujuvoituisi. Picadeli otti avukseen teknologian.


linjasto3.jpg
linjasto4.jpg
linjasto5.jpg
linjasto6.jpg
linjasto7.jpg
linjasto.jpg
linjasto2.jpg
Arctic valvoo laatua ja pienentää hävikkiä

Vuonna 2013 Picadeli otti valtavan digitaalisen askeleen kehittämällä vallankumouksellisen Arctic-salaattibaarin, jonka anturit valvovat jokaista ruokatuotetta. Ensimmäiset Arcticit avattiin ruotsalaiskaupoissa syyskuussa 2015, ja Suomeen ne rantautuivat huhtikuussa 2016.
Arcticin digitaalisen teknologian avulla sekä Picadeli että kauppias, jonka toimitilassa salaattibaari toimii, pystyvät valvomaan jokaisen ruoka-astian lämpötilaa sekä seuraamaan, milloin ruokatuotteet on asetettu salaattibaariin ja kuinka kauan ne saavat olla esillä.

”Kehittynyttä IoT-teknologiaa hyödyntävä järjestelmä lähettää tasaisin väliajoin automaattiset muistutukset Picadelille ja myymälän työntekijöille esimerkiksi salaattibaarin siivousaikatauluista sekä siitä, kuinka paljon kullakin tuotteella on myyntiaikaa jäljellä. Lisäksi se hälyttää, jos jonkin astian lämpötila vaihtuu. Työntekijä näkee viestit käsiyksiköstään, eli ruokaturvallisuuden kannalta tärkeä tieto ei ole työntekijöiden muistilappujen varassa silloinkaan, kun salaattibaarin hoitaja vaihtuu kesken työpäivän”, selventää Picadeli Finlandin kategoriapäällikkö Sanna Kariluoto.

Kun myymälähenkilökunnan jäsen korvaa salaattibaarin tuotteen, hän skannaa sen QR-koodin. Salaattibaariin syttyy digitaalinen etiketti, josta työntekijä näkee yhdellä silmäyksellä ruokatuotteiden keskeisimmät tiedot. Kuluttaja puolestaan näkee salaattibaarin näytöltä eri ruokatuotteiden ravintosisällöt.


Arctic tuotejäähdytys.png
Arctic details.png
Detail_dispenser.jpg
digitala etiketter.png
Flagship store Close up.jpg
handdes.png
Pressbild_on_the_move_1.jpg
Tuotteen skannaus.png
Arcticin teknologian kehittyneisyys paitsi varmistaa ruokaturvallisuuden, myös vähentää ruokahävikkiä. Arctic-salaattibaarien lähettämän tiedon ansiosta Picadeli on alati tietoinen siitä, mitkä tuotteet ovat suosituimpia tietyissä myymälöissä ja voi sen myötä tarjota sopivimman mahdollisen tuotevalikoiman yksittäisille kauppiaille.
TEKNOLOGIA
VÄHENTÄÄ
HÄVIKKIÄ


Salaattiannoksia myydään eniten kesäkuukausina

Salaattiannoksia myydään eniten kesäkuukausina. Mittakaava on iso. Picadeli myi viime vuonna yli 4,3 miljoonaa salaattiannosta kotimarkkinoillamme, mikä ilmentää vallalla olevaa trendiä: maailmanlaajuisesti kasvispohjaisten ruokien myynti kasvoi vähittäiskaupassa 2017–2018 +20%, kun ruoka kasvoi +2%. Kuluttajahinnoin laskettuna reippaasti yli 20 miljoonan euron myynnillään Picadeli on kasvanut suurten pikaruokatoimijoiden joukkoon Suomessa. Toistaiseksi edellä ovat ainoastaan Hesburger, McDonalds, Kotipizza, Subway ja Burger King.
Picadelin kaikissa salaattibaareissa on myös integroitu video tuote-esittelyille

Kalorit

kalorit.jpg

Ravintoarvot & Ainesosat

kalorit2.jpg
Picadelin salaattibaarin vahvuus on eittämättä myös tuotetietojen tarkkuus. Ravintosisällöt, ravintoarvot & aineisosat on eritelty tarkasti. Tuoteinfo -näyttö löytyy jokaisesta Picadelin salaattibaarista.
FAKTA: PICADELI

  • Picadeli toimii seitsemässä maassa ja myy vuosittain yli 30 miljoonaa salaattiannosta. Yrityksellä on yhteensä yli 1800 salaattibaaria.
  • Picadeli auditoi ja valitsee hyvin tarkasti kaikki tavarantoimittajansa. Kaikki tuotteet käyvät tuotantolinjastossa läpivalaisuprosessin ennen kuin pakkaus sinetöidään kauppaan toimitettavaksi. Tällä tavalla yritys pyrkii varmistamaan, ettei ruokatuotteisiin päädy mitään sinne kuulumatonta.
  • Picadeli käyttää tuotteiden pakkaamiseen salaattibaaritiskiin soveltuvaa rasiaa, jolloin tuotetta ei enää käsitellä, ennen kuin sinetti poistetaan ja pakkaus avataan myyntiin kuluttajaa varten.
  • Picadelilla on erittäin tarkat rutiinit ruokaturvallisuuden ja -hygienian takaamiseksi. Tuotteet vaihdetaan uusiin useita kertoja päivässä, ja salaattibaarien lämpötiloja seurataan digitaalisen Arctic-ruokaturvallisuusjärjestelmän kautta. Picadeli pystyy seuraamaan kaupassa tapahtuvia rutiineja myös etänä.
Picadelin viime vuonna myymien salaattiannosten määrä (milj. kpl)
Maailmanlaajuisesti kasvispohjaisten ruokien myynnin kasvu vähittäiskaupassa 2017–2018 (%)
Picadelin myynnin määrä (milj. €) kuluttajahinnoin
Kommentoi
Back to content | Back to main menu